De volgende ochtend was de dag van de lange autorit terug naar Auckland. Volgens Google Maps zou de autorit 5,5 uur in beslag nemen, vanaf mijn verblijf in The Rockhouse. Om deze lange reis aangenamer te maken, had ik twee stops ingebouwd.

Omahuta Kauri Sanctuary

Eigenlijk wilde ik naar Waipoua Forest gaan om de oudste levende Kauriboom te zien. Dit lag echter te ver van mijn route af. Als alternatief besloot ik het minder bekende Omahuta Kauri Sanctuary te bezoeken. Volgens de website zou ik meerdere korte wandelingen kunnen ondernemen, dus vol goede moed nam ik de afslag richting het park.

Maar wat duurde die rit lang en wat werd de weg slecht. Ik moest enkele stukken weggeslagen weg passeren en de weg werd zo smal dat ik vreesde voor een racemonster die de berg af kwam rijden. Niemand kwam mij tegemoet en na ongeveer een half uur kwam ik bij de parkeerplaats van het park aan.

De wandeling langs de Kauribomen was relatief kort, maar heel erg indrukwekkend. Zo dicht bij deze reuzen te staan en te beseffen dat ze er al vele honderden jaren zijn, deed mij diep ontzag hebben voor deze mooie bomen. Onderweg terug naar de snelweg, ben ik nog even uitgestapt om een Kauri stomp te zien. Ik kon niet geloven dat de bomen zo groot zouden zijn en twijfelde dus ook of het wel echt een Kauri stomp was. Later begreep ik dat ze inderdaad zo groot konden worden. Alhoewel dit park vrij ver van de weg ligt, is het wel absoluut een bezoek waard. Als je meer tijd hebt, dan zou ik het combineren met een overnachting en langer verblijf in het Puketi bos, dat er vlakbij ligt.

kauri bomen noordereiland

Wairere Boulder Park

Mijn volgende stop was Wairere Boulder Park. Na de afslag te hebben genomen, reed ik langs een prachtige rivier. Althans dat dacht ik. Het bleek echter een zee-inham te zijn. Ik zag ook hier verschillende mogelijkheden voor wandelingen en bezoekjes aan kleine dorpen.

Maar mijn bestemming was Wairere Boulder Park dat door een van oorsprong Zwitsers echtpaar wordt gerund. Zij vertrokken naar Nieuw-Zeeland in de jaren ’80 om het jachtige Westerse leven te ontvluchten. De eigenaar, die ingenieur is, heeft eigenhandig het looppad door het park gemaakt dat hij pas na vier jaar ontdekte. Volgens hem zijn de rotsen bijzonder, omdat zij inkepingen hebben van het zuur dat de Kauri bomen hebben afgescheiden. Hij geeft graag een korte toelichting voordat je aan de wandeling begint.

Ik heb zeker anderhalf uur in het park doorgebracht met het bekijken van de vele mooie planten en bomen. Verder heb ik genoten van de mooie vergezichten en rotsformaties.

eeuwenoude rotsen in boulder park

Terug in Auckland

Uiteindelijk arriveerde ik rond half zes in Auckland en kon ik mijn vriend opwachten die na een dag hard werken thuis kwam. ’s Avonds hebben we ons samenzijn gevierd met een heerlijk diner in de Wild Fire. Uiteindelijk één van onze top 5 restaurants in Auckland.

Please follow and like us: