Kapelka Travel

Altijd net een beetje anders

Suriname

Bezoek aan Botopassi

Mijn vriendin Marleen was gearriveerd in Suriname en ik wilde graag met haar een trip maken naar het binnenland. Ondertussen had ik al veel plekken in Suriname bezocht, maar ik was nog niet in het Boven-Suriname gebied geweest.

Mijn oorspronkelijke plan was om vanaf Kosindo via de Boven-Suriname rivier terug te reizen naar de stad en dan allerlei stops onderweg te maken. Echter ik was net terug uit Nederland in verband met een sterfgeval, en had dus niet veel tijd gehad om het één en ander uit te zoeken voor haar komst. Ik had ook geen zin om verschillende accommodaties te gaan bellen voor mogelijkheden. Daarom hebben we gekozen om naar slechts één plaats te gaan. Ik wilde in ieder geval Pikien Slee bezoeken met haar museum en de rastafari-mannen, die daar wonen. Hotel Botopasi ligt in de buurt daarvan en had nog plek rondom de kerstdagen.

Saramacca straat

Op vrijdagochtend moesten we ons om 8.30 melden aan de Saramaccastraat, vanwaar alle busjes richting het zuiden van Suriname vertrekken. Als je geen regeling met een chauffeur hebt gemaakt, moet je er normaal gesproken al om 07.00 uur arriveren voor een plekje in één van de vele busjes. Daarna begint het wachten en vertrekt iedereen rond 9.30-10.00. De busjes zijn volgeladen met goederen, die de mensen in de stad hebben ingekocht. Maar volgens Marleen was deze reis nog veel comfortabeler dan in Afrika waar je helemaal ingepakt zit tussen alle spullen.

Atjoni

Na drie uur rijden, kwamen we aan in Atjoni vanwaar een boot ons via de rivier naar Botopassi zou brengen.  Bij aankomst hadden we nog tijd om wat te drinken en te eten voordat we in de boot stapten. Dat gaf ons tijd deze drukke aanmeerplaats goed te bekijken. Boeiend hoe elk busje dat aankomt, wordt belaagd door bootsmannen die zitten te azen op een passagiers.  Gelukkig hadden Marleen en ik daarover geen zorgen, want alles was al voor ons geregeld door Haidy en Corry, de eigenaren van Botopassi (update: Zij zijn nu niet meer de eigenaar). Wij hoefden alleen maar te betalen.

Vakantieoorden in overvloed

Onderweg naar Botopassi kwamen we ontzettend veel vakantieoorden tegen. De meesten zagen er redelijk verlaten uit. Ook hiervoor geldt weer dat er voor het aantal toeristen en de grootte van het gebied, gewoon teveel aanbieders zijn. Op sommige plekken waren wel vier oorden bij elkaar. Ik kan me voorstellen dat toeristen dan geen idee hebben wat ze moeten kiezen. Het viel ook op dat de meeste vakantieoorden buiten het dorp zijn gelegen. Om in het dorp te komen, moet je een oversteek met de boot maken of een eindje lopen. De eigenaresse van Botopassi vertelde later, dat ze dat bewust doen, om te voorkomen dat dorpelingen toeristen komen lastigvallen voor spullen en geld. Andere dorpen willen geen nieuwsgierige toeristen in hun dorp hebben rondlopen, en eisen dat een dergelijk oord aan de overkant van de rivier wordt geplaatst of op zijn minst buiten het dorp.

Botopassi

In totaal hebben we drie nachten geslapen op Botopassi. Ieder in een hutje met eigen wc en douche. Een luxe die naar Nederlandse begrippen niet duur is, maar voor Surinaamse begrippen wel vrij heftig. Voor  €40,00 per persoon per nacht konden we hier recreëren, slapen en eten. De maaltijden hadden wel een duidelijke Nederlandse oriëntatie. Na jaren proefde ik weer nasi met Conimex Nasikruiden!  Bizar om dat midden in de jungle te eten, maar nog bizarder dat ik de smaak na meer dan 10 jaar nog herkende!!!

Kerst in Botopassi

Omdat we hier met de kerstdagen waren, zijn we op kerstavond naar de lokale EBG-kerk gegaan. De dominee heeft ons bezoek gelijk aangegrepen om ons aan te spreken tijdens de dienst en uit te nodigen voor de Kerstdienst op eerste kerstdag. Hij zou dan ook iets voor ons (in Nederlands, want de dienst was in Sranan Tongo) voorbereiden. Op kerstochtend ontkwamen we er dus niet aan om weer naar de kerk te gaan. Het was een lange dienst met als hoogtepunt de wedstrijd tijdens de collecte. Het ging dit keer tussen de mannen en de vrouwen en die dag hadden de mannen het meeste geld in het zakje gedaan. In totaal was er voor 100 euro aan collectegeld opgehaald.

Uitstapjes vanuit Botopassi

Verder  hebben we een bezoek gebracht aan Pikien Slee en het Saramaccaans museum aldaar (met een goede uitleg van een lokale gids) en zijn we gevaren naar de Tapuwatra Vallen (ongeveer 2 uurtjes varen). Tijdens deze bezoeken viel me op hoezeer het gebied lijkt op het Marowijne-gebied qua natuur en dorpjes.  En ik moet bekennen dat ik de stroomversnellingen in het Marowijne gebied veel spannender vond, dan die aan de Boven-Suriname rivier.

Avontuur of ontspanning

Een reis richting het Marowijne-gebied is in mijn optiek spannender en dus avontuurlijker. Een suggestie zou zijn om te vliegen naar Drietabbetje om van daaruit een tour te maken naar Apetina en de Teputop. Je hebt dan zowel een jungle-ervaring, ziet zowel Inheemse als Marron dorpen, gaat door spannende stroomversnellingen en bezoekt een mooie berg met uitzicht over het oerwoud. Botopassi is een goedkopere optie, maar wel minder spannend. Een bezoek aan de Suriname-rivier is veel meer gericht op ontspanning. Lekker hangen in een hangmat, beetje badderen in de rivier en wat kleine uitstapjes in de omgeving.

Botopassi is erg leuk voor mensen die lekker willen relaxen, een beetje cultuur willen snuiven en het leuk vinden om nieuwe mensen te leren kennen. Ik heb in ieder geval erg genoten van mijn mede-reisgenoten. Een viertal mensen die met de zeilboot ‘de eendracht’ de oceaan zijn overgestoken, een Nederlandse oudere man met zijn Surinaamse vriendin en een man (van mijn leeftijd) die zijn ouders in Suriname is komen opzoeken en niet meer terug wil naar Nederland. Een mooie en bijzondere mix van mensen.

Update

In 2017 ben ik weer de Suriname-rivier opgegaan, maar toen naar Gunsi om even lekker te relaxen. Dat was een zeer geslaagde ervaring voor een zeer betaalbare prijs! Gunsi is een goed alternatief, een link naar hun website tref je hier aan.

Inmiddels is Botopassi in handen van andere eigenaren. Een link naar hun website is hier.

Meer adressen van vakantieoorden in Suriname en langs de Boven-Suriname rivier vind je in de reisgids van Parbode. In mijn ogen één van de betere reisgidsen voor de zelfstandige reiziger.

1. Heleen,
    De link naar Botopasi moet zijn:

Groetjes,
    Eduard

2. wat een leuk verhaal. Ik kom zelf uit Suriname maar ken het binnenland niet. Ik kom wel vaak in Suriname en ben naar een paar plekken geweest buiten Paramaribo.
    De touroperators hebben mooie tours maar ik vind dat nogal aan de dure kant. Desalniettemin zou ik ook naar Botopassi en naar Danpaatie willen.
    het idee om met het lokale vervoer te gaan spreekt mij aan maar ik vraag mij af of dit wel veilig genoeg is.

heb jij nog tips voor mij?

• Bootreizen over de (boven)-suriname rivier zijn veilig hoor! Dat is geen probleem. Vaak als je boekt bij een vakantieoord, kun je ook telefonisch met die persoon regelen dat hij al een plekje in de boot voor je reserveert. Je hoeft dan bij aankomst in Atjoni alleen nog maar naar de bootsman te vragen.
      Kennisen van mij zijn later nog naar Botopassi geweest, maar waren niet tevreden over de service. Er was niet iemand die hen goed rondleidde en informeerde. Er werd weinig gedaan om de toerist goed te bedienen. Andere vrienden van mij zijn pas geleden naar Pikien Slee gegaan en zijn zeer tevreden met Kens/Kenth, ik zou je dan aanraden om eerder daarnaar toe te gaan.