Reisinspiratie voor luxe budgetreizigers

Litouwen

Onze reisroute door Litouwen met de trein

Litouwen trein

Onze 2-weekse reis door Litouwen begon in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen.  Vervolgens reisden we door naar Aukstaitijos Nationaal Park, Siauliai en Plateliai. Onze treinreis door Litouwen eindigde in Klaipéda voor een bezoek aan de Curonian Spit en Palanga.

Litouwen Rondreis

Vilnius

Vilnius valt niet te vergelijken met Riga, waar de art nouveau hoogtij viert of Tallinn met haar bijzondere combinatie van oude en nieuwe architectuur. In Vilnius proef je de oude koninklijke en adellijke cultuur.  Brede boulevards met neoklassieke gebouwen geven de stad grandeur. Helemaal als ten tijde van ons bezoek op het plein voor het stadhuis een debutantenbal wordt gehouden. De jongeren leken zó uit een Sissi-film te zijn gestapt. Trotse ouders stonden aan de zijkant naar hun kinderen te kijken.

Midden door de stad loopt de  Neris-rivier waarlangs je heerlijk kunt slenteren, terwijl bootjes de rivier op en neer varen. Ondanks het feit dat veel Litouwers Katholiek zijn,  tref je in de stad nog veel Russisch-Orthodoxe kerken aan. Niet alleen hun rijk gedecoreerde interieur maakt indruk, maar ook de prachtige koorzangen tijdens de diensten. We hebben er gehypnotiseerd naar staan luisteren. Het ministaatje Uzupis, waar vele kunstenaars wonen en werken, is een andere bijzondere plek in deze statige Litouwse hoofdstad.

Dagtrips vanuit Vilnius

Vanuit Vilnius hebben we twee dagtrips gemaakt. De eerste was naar het befaamde Trakai kasteel. Wij hebben ons bezoek aan het kasteel gecombineerd met een wandeling in de nabije omgeving.  Tijdens de wandeling bezochten we een joods massagraf uit de Tweede Wereldoorlog en wandelden we door Varnikų pažintinis takas, een klein natuurpark. Na een lunch van verschillende lokale trakai pasteitjes, hebben we Trakai kasteel bezocht.

Litouwen Trakai

De tweede dagtrip vanuit Vilnius ging naar Paneriai, waar meer dan 200.000 Joden onder vreselijke omstandigheden zijn vermoord.  Aan de ene kant is het een gruwelijke plek waar zo ontzettend veel Joden zijn vermoord, aan de andere kant is het een mooi en rustig park dat heel vreedzaam aanvoelt.

Paneriai is vanuit Vilnius gemakkelijk met de trein te bereiken, maar check wel vooraf de treintijden.  Wij moesten uiteindelijk bijna anderhalf uur wachten op de eerstvolgende trein, nadat we de vorige voor onze neus zagen weggaan.

Litouwen Paneriai

Ignalina en Aukstaitijos National Park

Onze volgende stop was Ignalina voor een driedaags bezoek aan Aukstaitijos Nacionaliniame Parke. Dit is het oudste en meest bekende nationale park van Litouwen.

Ignalina ligt op ruim een uur van Vilnius en is gemakkelijk te bereiken met trein en bus. We hebben het park te voet, te fiets en per kajak ontdekt. Een sportieve ontspanning dus, waarbij we langzaam leerden dat je in de Baltische staten vooral het kleine moet waarderen. Geen extreem grote highlights, maar vooral vele kleine plezierige uitjes en bezienswaardigheden.

kanovaren litouwen

Siauliai

Via Vilnius zijn we vervolgens doorgereisd naar Siauliai. Veel mensen brengen hier hooguit een middag door, maar wij hebben er twee nachten geslapen. Daardoor hebben we deze middelgrote, en voormalige industriestad beter te leren kennen.

Uiteraard hebben we de kruizenheuvel bezocht, maar ook de stad zelf had een aantal aantrekkelijke bezienswaardigheden.

Lees hier in meer detail over ons bezoek aan Siauliai.

Plateliai

Na Siauliai wilden we weer even de natuur in en zijn we doorgereisd naar Plateliai. Een ex-collega had mij deze bestemming aangeraden. Het meer van Plateliai is voor de Litouwers als het strand van Scheveningen voor de Nederlanders.  Maar wees gerust, op de meest drukke dagen van het jaar is het er nog steeds veel rustiger dan in Scheveningen op een warme lentedag.

Wij bezochten de plaats tijdens één van de drukste weekenden van het jaar, maar nog steeds was er genoeg plaats langs het water om te zitten en hoefden we niet te vechten voor een plekje op het terras. Massa-toerisme kent men in Litouwen niet en daardoor is het ook zo’n mooi en leuk land om doorheen te reizen.

Litouwen Plateliai

In Plateliai hebben we een fiets gehuurd voor een tocht rond het meer, waarbij we onderweg een stop hebben gemaakt bij een voormalig Russische raketbasis. De grootschaligheid van het terrein, de scenes die zijn gereconstrueerd met behulp van poppen en het feit dat je in de lanceerbasis van een raket kan staan, maakte het tot een zeer bijzondere ervaring.

Plateliai Russische bunker

Al fietsend passeer je een aantal restaurants en café’s waar je iets kunt eten of drinken. Op warme dagen kun je onderweg ook op verschillende plaatsen het meer induiken voor een verfrissende duik, of een picknick gebruiken op één van de vele velden. Voor de échte duikers is er de mogelijkheid om te duiken in het meer. Eén van de meest favoriete duiken is die naar een volledig intacte 16de eeuwse brug.

Plungé

Het dichtstbijzijnde trein station voor Plateliai is Plungé. Vanaf daar is het nog 30 minuten met de bus, maar veel accommodatiebeheerders zijn bereid om je vanuit Plungé op te halen. Ook op de terugweg konden we met onze gastheer mee, omdat hij toch nog wat boodschappen moest doen in het dorp.

We hadden daardoor ruim een uur om in Plungé een groot landhuis met bijbehorend park te bezoeken. Het landhuis behoorde toe aan een voormalig diplomaat en dichter. Nu herbergt het een kunstmuseum en in één van de bijgebouwen is een kleine bibliotheek gevestigd.

Litouwen trein

Klaipéda

Na een klein uur in de trein, stapten we uit in Kleipéda; de toegangspoort naar Curonian Spit. Het was pas hier dat we voor het eerst buitenlandse, zijnde niet Russisch of Pools, tegenkwamen. Na bijna 2 weken tussen de vakantie vierende Litouwers en Russen te hebben doorgebracht, was dat even wennen. In Kleipéda bleek het eten ook net wat duurder en van minder goede kwaliteit dan elders in Litouwen. Dat drukte echter de pret niet en we stapten de volgende dag dan ook enthousiast op de veerboot voor een bezoek aan de befaamde landtong van Litouwen.

Litouwen Klaipeda streetart

Dagje Curonian Spit

Vanaf de boot hebben we de bus genomen naar Ida, het meest zuidelijk gelegen dorpje op de Spit. Vanuit hier loop je door een klein dennenbos naar een hoge duin vanwaar je uitzicht hebt richting Kalingrad. De stad zelf is niet te zien, maar de grens wel. In Ida bezochten we nog een klein vissersmuseum en hebben we er uitstekende gerookte vis gegeten met een lekkere kwass erbij.

Litouwen curonian spit

Na een korte busrit zijn we uitgestapt in Preila om vanaf daar, via duinen en bossen, te wandelen naar Pervalka. Een ontspannen wandeling met onderweg een paar mooie uitzichtpunten. In Pervalka hebben we weer een drankje gebruikt met dit keer kepta duona, gefrituurd brood met knoflook en heel veel kaas. Hier stapten we weer in de bus, dit keer richting Juodasis.

In dit kleine dorp is de heuvel van de heksen. Middels een wandeling door het bos passeer je allerlei leuke, enge en bijzondere houten sculpturen die sages en legendes uitbeelden uit de Litouwse volksgeschiedenis. Alhoewel we de meesten niet kenden, is het toch een aanrader om te gaan. Regel als het kan wel een lokale gids, die je kan vermaken met de vele fabels en mythes uit de Litouwse volkscultuur.

litouwen curonian spit

Na deze heksenwandeling zijn we weer in de bus gestapt richting de veerboot. Het busvervoer is erg goed geregeld op de Spit. Buskaartjes koop je bij de buschauffeur zelf. Elke bushalte heeft ook een tijdsschema, dus je weet precies wanneer de volgende bus komt.

Palanga

Vanuit Kleipéda zijn we ook de Litouwse badplaats Palanga gegaan, onze eerste Baltische badplaats. Een typische Baltische badplaats heeft in ieder geval één lange straat dat fungeert als promenade. Deze loopt niet langs het strand, maar van het stadscentrum naar het strand. Aan deze lange straat zijn zowel restaurants, souvenirwinkels, kermisattracties als verhuurbedrijven gevestigd. Kom je aan op het strand, dan staan er verschillende bankjes op het strand zelf waar je kan plaatsnemen als je niet in het zand wilt zitten.

In de stad Palanga heeft men een aantal bankjes in bioscoop opstelling gezet bij de start van de pier en het strand. Al zittend op zo’n bankje kijk je uit over het water, kun je lekker genieten van de zon en de mensen observeren die over de pier slenteren of naar het strand gaan.

Een andere reden voor een bezoek aan Palanga is haar excellente ambermuseum. Deze is gevestigd in een volledig gerenoveerd landhuis in een evenzo prachtig aangelegd park. Hier hebben we veel geleerd over het ontstaan en gebruik van amber.

Palanga Litouwen

Reis door Litouwen

Litouwen was het eerste land van de drie Baltische Staten dat we bezochten, en we zijn zeker van plan om terug te gaan. Dan willen we de studentenstad Kaunas bezoeken en het grensgebied met Polen.  Volgens verhalen moet de natuur daar indrukwekkend zijn.

Verder naar het noorden, dichtbij de grens met Letland en Belarus, zijn nog vele kleine bezienswaardigheden die meer vertellen over de gespannen relatie van Litouwen met Rusland. Voor beide gebieden geldt wel dat eigen vervoer een ‘must’ is.

Tijdens deze reis hebben we gebruik gemaakt van de trein. Dat was prima te doen. Via deze website heb je snel inzicht in tijden en prijzen van verschillende trajecten. Verder kent Litouwen ook een goed busnetwerk, welke vooral handig is voor het bezoeken van kleinere dorpen en bestemmingen. Informatie over het busnetwerk vind je op de website van Autobusu Bilietai.

Vanuit Litouwen zijn we naar Letland gegaan met de bus. Lees meer over onze rondreis via de onderstaande link.