Reisinspiratie voor luxe budgetreizigers

Praag

Met de trein naar Praag – 12 uur ontspanning

trein naar praag

Wij reisden al eerder met de trein naar Berlijn en Londen, en dat beviel ons goed. We vinden het reizen met de trein veel comfortabeler en rustiger dan met het vliegtuig.

Dus toen wij moesten kiezen voor reizen naar Praag met het vliegtuig of met de trein, kozen we voor de trein. Onze nieuwsgierigheid naar de 12 uur durende treinreis won het van de snellere, maar hectische reis met het vliegtuig.

Overstaptijd

We zijn al vaker met de trein naar Duitsland geweest en hebben geleerd dat je in Almelo beter een marge kan inbouwen. In de oorspronkelijke planning hadden wij een overstaptijd van 5 minuten in Almelo. Dat is niet veel en als je dan de Eurocity naar Berlijn mist, moet je zo’n 2 uur wachten op de volgende. Met een beetje pech heb je dan ook geen gereserveerde zitplaatsen meer.

Dus vertrekken we een half uur eerder uit Dalfsen om via Zwolle naar Almelo te reizen. Deze extra overstaptijd in Almelo gebruikten we voor een koffie met wat lekkers in het stationscafé.

Rustig wandelen wij daarna naar ons perron om daar op het informatiebord te kijken naar waar onze wagon op het perron stopt. Dat is op het F-gedeelte, en na even wachten rolt de Eurocity langzaam het station binnen. We kunnen gelijk instappen en op onze gereserveerde zitplaatsen plaatsnemen.

Met onze laptops in de trein naar Almelo

2de of 1e klas reizen?

Voor deze lange treinreis kozen wij voor het reizen in de 1e klas. De tweede klas is prettig, maar het kan er wel wat voller en drukker zijn dan in de eerste klas. Gelukkig kost een 1e klas kaartje op dergelijke lange trajecten vaak maar 10 of 20 euro meer. Op een treinreis van 12 uur is dat niets.

In de eerste klas heb je ruimere zitplaatsen, zit je veelal tussen zakenmensen die rustig zitten te werken of te lezen, en in sommige treinen heb je alleen in de 1e klas toegang tot het internet. Ook komt er regelmatig iemand van de catering langs om te vragen of je iets wilt bestellen. Je hoeft dus niet naar de restauratiewagen te lopen voor een kop koffie of lunch.

Met onze bagage in het rek en een lekker tafeltje voor onze spullen, beginnen we vanaf Almelo aan het eerste deel van onze lange treinreis. Die eerste lange etappe duurt zo’n 4 uur en gaat naar Berlijn Spandau.

Overstap Berlijn Spandau

Op Berlijn Spandau hebben we ruim een uur overstaptijd. Onze trein komt weliswaar met zo’n 13 minuten vertraging aan, maar dat geeft ons nog steeds genoeg tijd om wat rond te wandelen op het station.

Al snel ontdekken wij een winkelcentrum net buiten het station en daar vinden we in de kelder een foodcourt.

We nemen plaats bij bakkerij Wiedeman. Milton bestelt een melkkoffie die in een monsterachtig grote rode beker wordt geserveerd. Ik kies voor een thee en verbaas mij weer over het feit dat men in Duitsland kwaliteitsthee serveert in bakkerijen. Daarom mag ik altijd graag naar een Duitse bakkerij gaan om mezelf te verwennen met iets lekkers.

Bij bakkerij Wiedeman kopen we ook broodjes voor ons avondeten, welke we meenemen de trein in voor onze tweede lange etappe naar eindbestemming Praag.

Koffiebreak van de treinreis

Wat doe je tijdens een lange treinreis?

Onderweg hebben we beiden gewerkt aan teksten voor onze blogs en boeken, de tijd genomen om met wat mensen te appen en te e-mailen. Verder heb ik nog een aantal sudoku’s gemaakt en geluisterd naar verschillende podcasts. Ik vind het heerlijk om te luisteren naar een stem, terwijl ik naar buiten staar en het landschap aan mij voorbij zie trekken.

Vooraf hadden we ons voorgenomen om de treinreis als een luie zondag te beschouwen, het was in werkelijkheid een dinsdag, en hebben we ter voorbereiding op onze treinreis podcasts gedownload en wat schrijfwerk opgespaard. Milton heeft ook enkele films gedownload en ik heb een boek meegenomen.

Het is wel fijn om een variatie aan activiteiten te hebben, die je tijdens de 12 uur durende reis kunt doen. Je gaat niet 12 uur lang films kijken of een boek lezen, althans ik niet.

Aankomst in Praag

Onze trein gaat tot Praag Centraal, maar tijdens de treinreis ontdekken we dat als we uitstappen op Praha Holesovice, we gemakkelijker met de tram naar onze appartement kunnen reizen. We vermijden dan ook de drukte van het centraal station in het centrum van Praag.

Dus, we stappen op Holesovice uit, lopen naar de tramhalte, kopen een kaartje en reizen met de tram naar ons appartement, geboekt via Booking.com. Lang leve GoogleMaps voor de planning trouwens.

De volgende dag in Praag

Geen stress, maar juist uitgerust

Bij ons appartement ontmoeten we onze gastvrouw. Het is inmiddels 22uur in de avond en wonderbaarlijk genoeg voelen wij ons absoluut niet moe.

We denken dat het komt, doordat we de drukte en vele prikkels van een luchthaven en vliegreis hebben vermeden.

Trein versus vliegtuig

Een treinreis is voor ons veel minder hectisch dan een vlucht. Voor ons begint een vliegreis met het nemen van de trein naar de luchthaven, en soms ook een bus als we niet vertrekken vanaf Schiphol. Op de luchthaven moeten we eerst door de beveiliging en dan wachten totdat we mogen gaan boarden. Om te boarden moeten we weer in de rij staan, voordat we met z’n allen langzaam het vliegtuig in worden gepropt, waarbij we vaak moeten wachten op anderen die hun bagage nog kwijt willen in het bagagerek. Dan vliegen we een uurtje of 2, om dan weer in de rij te gaan staan totdat we uit het vliegtuig mogen. Om ons heen zijn allemaal mensen die gestresst zijn, omdat ze moeite hebben hun geduld te bewaren. Al lopend vanaf het vliegtuig gaan we op zoek naar de aankomsthal en van daaruit weer op zoek naar vervoer richting ons verblijf.

Met de trein stappen we in op het treinstation bij ons in de buurt. Omdat we eerste klas reizen, hebben we alle ruimte voor onze spullen en kunnen we rustig zitten. In Almelo drinken we een lekkere koffie voor minder geld dan op Schiphol en zonder te dringen of lang te wachten stappen we in onze trein richting Berlijn. Daar hebben we weer tijd voor een kop koffie en tijdens de laatste etappe genieten we van het uitzicht door een voor ons vreemd gebied. Bij aankomst moeten we, net als bij een vliegreis, nog naar onze appartement reizen. Dat gaat minder hectisch dan vanaf de luchthaven en we zijn ook al gewend aan het landschap en een beetje aan de stad, dat is fijn.

Een treinreis duurt dan misschien wel wat langer, maar het feit dat je die tijd kunt invullen alsof het een luie zondag is, maakt het wel een veel prettiger manier van reizen.

Er is zelfs lekkere koffie en thee in de trein

Enkele praktische tips

Deze treinreis is niet onze eerste treinreis, en als je van plan bent om ook met de trein naar een buitenlandse bestemming te reizen, dan wil ik een paar kleine tips meegeven voor je eerste boeking.

Voordat we een kaartje kopen, check ik altijd goed de reisdetails. Hoe vaak moeten we overstappen en hoeveel tijd is er voor de overstap. Vooral als ik zitplaatsen heb gereserveerd, wil ik zeker zijn van het feit dat ik de desbetreffende trein haal.

Het voordeel van niet reserveren, is dat je treinkaartje dan de hele dag geldig is. Je kan dan zelf je vertrektijden bepalen.

Wij reserveren wel altijd zitplaatsen op de langere ritten. Té vaak zien we dat alle plekken bezet zijn en mensen lang zoeken naar een zitplaats, waar ze vaak weer uit moeten gedurende de reis. omdat er een last-minute reservering is gedaan.

Het is ook de moeite waard om de extra 10 of 20 euro te betalen voor een eerste klas kaartje. Je reist dan nog ontspannender.

Boek je treinreis altijd via NS International of een ander spoorwegbedrijf. Een treinreis geboekt via bijvoorbeeld GoEuro of een andere partij kan goedkoper zijn, maar in geval van vertraging, wijzigingen en eventuele vergoedingen zijn ze niet zo behulpzaam. Ikzelf boek meestal gewoon via NS International.

Tot slotte, bereid je treinreis voor. Beschouw het als een lekker luie verwendag. Download je favoriete serie, neem een boek mee, koop wat lekkere snacks en drinken voor onderweg en geniet vooral van de reis.

En wat we allemaal in Praag gedaan hebben? Dat kun je via deze link lezen.