Sur is een uitstekende tussenstop voor een nacht. Hier kun je het dagelijks leven goed observeren. Op de weg terug naar Muscat is het lekker om even in het koele water van Wadi Shab te duiken.

Strand en Ayjah

Aangekomen in Sur zijn we eerst naar ons verblijf aan de waterkant gegaan. We hadden via booking.com onze accommodatie geboekt, welke goed geprijsd was (42 euro voor een nacht). Na wat gerust te hebben, zijn we via de boulevard richting Ayjah gaan wandelen. In de namiddag wordt het strand intensief gebruikt voor sportdoeleinden. We zagen meer dan 10 teams met elkaar voetballen. Aan het einde van het strand, net voor de brug naar Ayjah, is een goed Indiaas restaurant met terras. Van daaruit hadden we een mooi uitzicht op het uitverlichte Ayjah.

Vismarkt in Sur

De volgende ochtend zijn we eerst langs de dhow-werkplaatsen gereden en daarna naar de vismarkt gegaan. Een Omani deelde daar trots zijn kennis van Nederlandse voetballers. De vismarkt is een aanrader om te bezoeken (vooral ’s ochtends vroeg). We hebben gigantische tonijnen en zwaardvissen gezien. Verder hebben we goed kunnen observeren hoe in alle rust de vis wordt bekeken, er een keuze wordt gemaakt en er onderhandeld wordt over de prijs. Na de vismarkt hebben we in de souk onze lunch gekocht.

Sur is mooi om te ervaren. Het is weer een geheel andere stad dan Muscat en Nizwa. De dhow’s geven een oud gevoel, terwijl de stad vrij modern oogt.

Whadi Shab

Doordat we een groot deel van de ochtend in Sur hadden doorgebracht, was er nog maar tijd voor één stop richting Muscat. We wilden nog één keer in een wadi zwemmen, dus hebben we een stop gemaakt bij Wadi Shab. Onderweg hebben we geprobeerd om langs de kust te rijden vanuit Sur, maar dat was niet mogelijk vanwege een nieuw gebouwde gascentrale. Er zijn wel verschillende plekken waar wegen vlak langs de kust gaan, onder andere vanaf Qalhat. We hebben dat uiteindelijk niet meer gedaan, daar we vanwege de hitte verlangden naar koud water.

Wadi Shab is veruit de meest populaire wadi, volgens ons, in Oman. Op een vrije dag staan de auto’s overal langs de weg. Ten tijde van ons bezoek werd het vooral bezocht door twintigers en expats. Tussendoor kom je nog wat Omani’s tegen of Indiase gezinnen. We hebben er echter heerlijk gezwommen en gewandeld. De tocht begint met een oversteek van de wadi. Dit kan per boot worden gedaan of je kan al zwemmend/wandelend naar de overkant. Vervolgens is het een ongeveer 20 minuten wandelen naar de eerste gelegenheid om te zwemmen.

We hebben daar even lekker gezwommen en zijn toen verder gelopen naar de tweede stop. Ook dit was een wandeling van ongeveer 20 minuten. Daar hebben we onze spullen in een rotsspleet gelegd (onthoud goed waar, want we hadden enorm veel moeite om onze spullen terug te vinden) en zijn daarna al wadend en zwemmend naar de bron van de wadi gegaan. Aan het einde is een grot, waar je naar binnen kan zwemmen en waar een waterval het water levert voor de wadi. In het weekend zijn veel jongeren daar aan het springen en klimmen. Het is geen wadi waar je lekker kan ontspannen of alleen tussen de machtige bergen bent. Het was wel een mooie en levendige tussenstop.

Oman Wadi Shab

Er zijn geen restaurantjes, dus neem eigen eten en drinken mee naar de Wadi. Nabij Wadi Shab is ook Wadi Tiwi, die ook prima te bezoeken is met een gewone auto.

Ben je benieuwd waar we nog meer zijn geweest in Oman? We hebben onze 7-daagse rondreis in deze blog samengevat.