Kapelka Travel

Altijd net een beetje anders

Suriname

Verkenning binnenland Suriname met auto

Ik keek ernaar uit om mijn B&B gasten mee te nemen naar Brownsberg en onderweg nog een paar mooie stops te maken bij onder andere de vlinderboerderij in Lelydorp, Onverwacht en Brokopondomeer.

Met een huurauto vertrekken we richting Lelydorp, waar we de vlinderboerderij gaan bezoeken. In de vlindertuin vergapen we ons aan prachtige vlinders, we zien een grote variatie aan vlinders en andere insecten. Er is een panoramaschilderij gemaakt door de vader van de eigenaar. Later doen we mee aan de rondleiding over de kwekerij. We zien hoe rupsen worden gevoed, poppen worden geoogst en verpakt voor transport. In speciale vlinderkassen zien we hoe ze eieren winnen en de vlinders voeren. Erg interessant en boeiende business. Als nevenactiviteit kweken ze ook nog landschildpadden en slangen.

Na het bezoek aan de vlinderboerderij maken we een stop bij een grote supermarkt en de markt van Lelydorp. De grote supermarkt heeft alles wat we nodig hebben en ik heb daar dan ook mijn eigen koelbox gekocht. In Suriname is het gebruikelijk dat als je een trip naar het binnenland maakt, dat je dan een koelbox meeneemt met daarin ijs, drank en etenswaren. De groente- en fruitmarkt van Lelydorp is klein en gezellig. Alles is er, wat we nodig zijn om de aankomende dagen door te komen. En er zijn ook nog wat kramen met toeristische items.

De volgende stop was in Bernharddorp voor een bezoek aan Samoe Schelts. Hij is al meer dan 10 jaar bezig om het Inheemse dorp Apetina te ondersteunen bij haar ontwikkeling. Hij zet zich in voor goed onderwijs en duurzame toerisme. Hij is nu zover dat de lokale mensen nu zelf de gasten ontvangen en begeleiden. Ik ben zelf in die omgeving geweest in 2007 en vond het geweldig. De reis is spannend en uitdagend. Je gaat met korjalen door verschillende stroomversnellingen en je kan in de jungle overnachten tijdens een tocht naar de Tepu-top. Inmiddels wordt deze tour door alle reisorganisaties aangeboden.

We reden nog een stukje door naar Onverwacht. Op Onverwacht zouden nog enkele oude treinwagons staan die men kan bezoeken. Suriname had tot 1993 nog een werkende spoorlijn. Toen we daar aankwamen, bleek echter nog maar 1 oude trein met wagons te staan. De rest van het terrein was duidelijk ontruimd. Helaas, helaas. Op Onverwacht hebben we heerlijk geluncht en daarbij de dame ontdaan van al haar laatste maaltijden. Na het eten en bezoek aan het enige treinstel, zijn we doorgereden richting Redi Doti. Via de Meursweg, langs Paraflor, en daarna langs Paranam (de aluinaarde fabriek die nu gesloten is), kwamen we aan bij de afslag richting Redi Doti.

Aangekomen op Redi Doti was het tijd om kennis te maken met Eddy en Anita, onze gastheren aldaar. We konden nog net voor het donker zwemmen in de Suriname-rivier. gezwommen worden. Heerlijk om aan het einde van de dag in de donkere Surinamerivier te duiken. De stroming was sterk en het werd ook vloed. Gelukkig konden we nog net op tijd onze kleren en slippers redden van het opkomende water. In de avond hebben we met z’n allen van de BBQ gegeten, en in het dorp zelf hebben we nog wat flessen bier gekocht.

Voor kinderen is het binnenland een grote speeltuin. De jongste gast van nog net geen 8 jaar heeft de hele avond bij het kleine kampvuur zitten spelen. ’s Ochtends waren zijn scheenbenen nog steeds pikzwart.

De wat oudere jongens waren met hun aangeschafte machetes op pad gegaan om hout te sprokkelen. Eddy heeft hen de eerste vaardigheden van houwen bijgebracht. Glunderend kwamen ze terug met hun verzamelde hout.

Na de bbq was het al laat en iedereen kroop moe en voldaan in zijn hangmat. De volgende ochtend was ik al vroeg wakker en relaxte een beetje. Ik maakte het ontbijt klaar, zodat de gasten daarvan konden genieten. Na het ontbijt nog weer even lekker gezwommen in de rivier en daarna bezochten mijn gasten de Jodensavanne onder leiding van een lokale gids. De jongste kinderen vonden het een beetje saai, maar de volwassenen vonden het erg interessant. Van al het overgebleven eten hebben we nog een lunch gemaakt, waarvan vooral de door Anita gebakken vis heerlijk smaakte.

Na de lunch werd het tijd om op te ruimen en door te gaan naar Brownsweg. Aangekomen op Brownsweg konden we al snel de juiste parkeerplaats voor onze auto vinden. Het  bleek achter het grote tankstation van Brownsweg te zijn. Vervoer naar boven was lastiger. De beheerder met pickup truck was er niet om ons op te halen. De beheerder van de parkeerplaats kende ook niemand. Gelukkig wist de pompbediende nog wel iemand. Gilbert kwam een klein uurtje later aanrijden en heeft ons keurig naar boven gebracht, waarbij we slechts twee keer hoefden uit te stappen omdat de weg te glad was. Ook hier was de weg écht slecht. Het is echt ondoenlijk om met een gewone personenauto de berg op te komen. Een 4wd is écht nodig.

Aangekomen op Brownsberg maakten we al gauw kennis met Rocky en Cynthia, de beheerders van het restaurant. Toen we een kwartier te laat kwamen voor het avondeten werden we zeer boos toegesproken. We waren té laat! Ok, dan gaan we wel aan de bar zitten, want het was erg druk in het restaurant. Toen werden we toegesproken dat we moesten haasten, want het eten was bijna op. Bleek dat het een buffet was!! Er was gelukkig nog voldoende voor ons en nadat we geoefend hadden om op zijn Surinaams een biertje te bestellen, kwam Rocky al met een grote djogo voor ons! Later op de avond werden we goede vrienden en bleek dat ze wat gestresst waren van de drukte en enkele irritante personen uit de Djoser-familiegroep die er op dat moment was. We hebben verder nog gesproken met twee biologen die, die nacht,  op zoek gingen naar kikkers en reptielen in het bos.

Van het plan om vroeg naar bed te gaan, bleef dus niets over. We gingen pas na 12uur naar bed. ’s Ochtends ben ik om 6.15 opgestaan om de zonsopgang te zien, samen met één van de jongens. Helaas was het te bewolkt, maar het uitzicht over het bos was er niet minder om.

Na het ontbijt hebben we de wandeling naar een van de watervallen gemaakt. De weg was gemakkelijk te lopen totdat we de heuvel moesten afdalen. Langs stijle paden (gelukkig delen met touw) kwamen we bij de waterval aan. De mannen doken eronder en ik ging pootjebaden. Gezeten op een rots genoot ik van het oerwoud om me heen. De twee jonge jongens klommen naar boven om de oorsprong van de kreek te vinden. Ik denk dat we ons daar zeker een uur hebben vermaakt, voordat we weer terug naar het kamp gingen.

De tocht terug ging beter dan verwacht, maar we waren weer te laat voor onze lunch. En ook stonken we nog naar zweet na onze wandeling. Toch konden we gelijk eten, maar moesten wel buiten aan de picknick tafel zitten. Rocky en Cynthia zijn écht streng! Het eten was heerlijk. Eerder op de ochtend hadden we al met de beheerder afgesproken dat we tegen half 3 naar beneden zouden gaan, samen met het personeel.

De tocht naar beneden was in een Hilux. Ik zat met de twee jongens en twee personeelsleden in de achterbak en de vader (met gebroken sleutelbeen) voorin de auto. De tocht naar beneden was écht super en al eerder dan gedacht kwamen we weer aan in Brownsweg. We haalden de auto op en betaalden een 5 srd aan de beheerder.

We stapten weer in de auto om nu richting de Afobaka dam te gaan. Het regende behoorlijk onderweg, maar bij de dam werd het weer even droog. We hebben even genoten van het uitzicht. Op de weg terug naar de stad hebben we nog een stop gemaakt in Domburg. Dit plaatsje heeft aan de waterkant een aantal warungs en mensen komen er graag een beetje uitgaan. Voordat we onze auto konden parkeren, werden we nog wel gecontroleerd door de politie. Ons rijbewijs en alle autopapieren waren echter in orde, dus no problemo. Aan de waterkant hebben we nog even heerlijk gegeten om uiteindelijk ’s avonds in het donker terug te keren naar huis.

Al met al was het een geslaagde trip en zeker ook de moeite waard voor andere toeristen.

1. ramses

Lijkt me inderdaad een leuke trip, Heleen. Heb je de auto toevallig gehuurd via rrautoverhuur?

• Nee, ik heb de auto via Dahoe geregeld. Telnr. 8751263. De auto kost 10 euro per dag, maar misschien kun je een andere prijs regelen als je voor langer huurt…