Reisinspiratie voor luxe budgetreizigers

Oman

Rondreis Oman: 7 dagen op avontuur in een huurauto

Groepsreizen zijn niets voor mij. Ik wil gaan en staan waar ik wil, en mijn eigen dagindeling bepalen. Daarnaast spreek ik 9 van de 10 keer meer lokale mensen als ik op eigen gelegenheid reis. Dus was de keuze snel gemaakt voor een zelfstandige roadtrip door Oman.

Roadtrippen door Oman met openbaar vervoer is vrijwel onmogelijk. Openbaar vervoer is er nauwelijks in dit Arabisch land, dus als je ergens wilt komen dan is een auto toch écht wel het handigst.

Ik huurde een gewone auto in plaats van een 4×4. Niet alleen vanwege het budget, een 4×4 kost al gauw 30 euro meer per dag, maar ook omdat de meeste bestemmingen en bezienswaardigheden gewoon met de auto te bereiken zijn.

Bij deze een reisverslag van onze 7-daagse vakantie in Oman.

Onze rondreis door Oman

Muscat

Dit is de hoofdstad van Oman en waar de internationale vluchten aankomen. Daarom is Muscat de stad waar veel toeristen hun reis door Oman beginnen en eindigen.  Er is veel te zien en te doen in de stad en haar omgeving. Voor mij waren er vijf highlights in Muscat die ik iedereen aanbeveel.

Highlight #1 Sultan Qaboos Grand Mosque

De buitenruimte met haar vele pleinen, overdekte gangen en toren is indrukwekkend. De grote gebedshal van de moskee bracht zelfs tranen in mijn ogen. Deze ruimte is zo sereen en mooi. Bij binnenkomst valt gelijk de grote kristallen kroonluchter (40 meter hoog) op, welke heel mooi licht geeft in de grote zaal met het één na grootste tapijt ter wereld. De blauwe kleuren, de ruimtelijkheid en het licht maken het tot een indrukwekkende ruimte.

In de gebedsruimte staan op verschillende plekken vrijwilligers, die uitleg geven over het geloof en de verschillende elementen van de moskee. Wij hebben daar gesproken met een blanke Australische vrijwilliger die zich bekeerd heeft, en een Omaanse oudere heer.  Die heer nodigde ons later uit voor een kop koffie bij hem thuis. Daar werden we bediend door zijn bedienden en spraken we met hem over zijn vroegere werk bij de olieraffinaderij.

Ook zijn we het informatiecentrum binnengegaan, waar we door een zeer gepassioneerde oudere heer verder werden ingelicht over het islamitisch geloof onder het genut van een koffie en wat dadels. Hij maakte ons duidelijk dat de islam zich afkeert van geweld. Oman is het enige land waar ibadisme (een stroming binnen de islam, afgeleid van kharidisme) wordt beleden. Het wordt gezien als de meest vreedzame stroming. Volgens hen mag geloof nooit een reden zijn voor geweld.

Om het terrein te kunnen betreden als bezoeker moet je wel je armen, benen en borst bedekken. Vrouwen moeten ook hun hoofd bedekken.

oman moskee muscat
Op het terrein van de Sultan Qaboos Grand Moskee

Highlight #2 Maak een duik- en/of snorkel trip

Vanuit de haven in Muscat kun je met verschillende duikbedrijven op pad voor een duik in het heldere water van de Golf van Oman. Scubadiven in de wateren van Oman is niet moeilijk en het water is erg aangenaam qua temperatuur. Mocht je niet willen duiken, dan kun je natuurlijk ook gewoon snorkelen.

Onze eerste duik in het zeewater was bij ‘het aquarium’ en die naam was zeer toepasselijk. Wat een hoeveelheid vissen zwemmen hier! Verder hebben we tijdens het duiken en snorkelen nog twee grote schildpadden gezien, die rustig door de vele vissen zwommen.  De tweede duik was bij Dimaniyyat eilanden. Hier hebben we nog een grote pijlstaartrog gespot.

Uiteraard kwamen we hongerig terug van onze duik, en heeft de instructeur ons verwezen naar een zeer goed Turks restaurant, achter het vliegveld aan de Mauj Street (naast Al Maha benzine station).

Highlight #3 Bayt Al Zubair museum

Dit museum geeft een mooi overzicht van de Omaanse cultuur door middel van vitrinekasten met kleding, sieraden, wapens, maar ook in Omaanse stijl ingerichte kamers en maquettes van dorpen en souks.

In het museum zelf mag je geen foto’s maken, maar het is absoluut een bezoek waard. Na ons verblijf in Muscat is er een nieuw nationaal museum geopend, welke iets verder ten zuiden van Bayt Al Zubair museum ligt. Ook zeker een bezoek waard als je meer wilt leren over de geschiedenis en cultuur van Oman.

Highlight #4 Muttrah souk

Om eerlijk te zijn, wij vonden de souk van Muscat behoorlijk toeristisch. Van onze duikinstructeur begrepen we ook dat de winkels aan de hoofdpaden zich vooral op toeristen richten. In de zijstraten erachter tref je de échte lokale winkels aan. We zijn bijvoorbeeld vele kleermakers en stoffenhandelaren gepasseerd. Evenals kleine supermarktjes en kledingwinkeltjes. Aarzel dus niet en ga ook de zijstraatjes in en laat jezelf een beetje verdwalen.  Uiteindelijk kom je altijd wel weer bij een uitgang uit.

Fast food ’n Juice Centre naast de souk aan de zeekade, is een prima plek om de honger te stillen.

Highlight #5 Al Alam paleis en omgeving

We hebben ons uitermate goed vermaakt met het verkennen van de omgeving van het paleis. De vele pastelkleuren, het grote plein, maar ook het feit dat we over het plein mochten rijden, maakte het tot een klein avontuur.

We wilden het Al Jalail fort bezoeken en daarvoor moesten we het paleisplein zelf overrijden. Uiteindelijk werden we door 2 vriendelijke wachters tegen gehouden. Het Al Jalail fort kon niet worden bezocht. Daarna zijn we richting el Mirani Fort gereden, aan de andere kant van het paleis. En ook deze was gesloten. Het drukte onze pret niet, want het was al een heel avontuur om met onze huurauto door dit oude gedeelte van Muscat te rijden.

Samail fort

Volgende bestemming Birkat al Mawz

Na een aantal dagen in Muscat te hebben doorgebracht was het tijd om door te reizen. Onze eerstvolgende bestemming: Birkat al Mawz. Onderweg naar dit dorp, maakten we een aantal tussenstops.

Tussenstop #1 Samail fort

Vanuit Muscat, zijn we als eerste naar Samail fort gegaan. We hadden wat moeite om het fort te vinden, daar onze reisgids wat verouderd was. In ieder geval moet je nadat je de snelweg hebt verlaten en onder de toegangspoort door bent gegaan, gelijk op de rotonde linksaf. Je gaat dan Samail door en komt dan in de wadi zelf uit. Een mooie plek met heel veel dadelplantages.

Ongeveer 3 kilometer na Al Karama supermarket (in Samail), zie je een blauw bord met Al Ujm erop. Je gaat dan een brug over en neemt de eerste afslag naar rechts. Je kronkelt dan naar boven en komt voor het gerenoveerde fort uit.

Het fort is open voor publiek en erg mooi gerenoveerd. Toegang was gratis ten tijde dat wij er waren. De wachter ving ons op met koffie en dadels, terwijl diens Bengaalse hulp van afstand nieuwsgierig toekeek. Deze sprak enkele woorden met ons, omdat de wachter geen Engels kende.

Tussenstop #2 Izki

Na ons bezoek aan Sumail zijn we doorgereden naar Izki, alwaar we het oude dorp en het fort (is een ruïne) hebben bezocht. Dit was de eerste van de vele ‘oude’ dorpen, die we zouden bezoeken.

Ik schrijf ‘oud’ tussen aanhalingstekens, want deze oude dorpen zijn pas 40 jaar geleden verlaten, toen de meeste Omani’s betere inkomens kregen door de olieopbrengsten. De huizen waarin ze nu wonen, staan pal naast het oude dorp.

Er is ruimte genoeg in het land, dus is het goedkoper om een nieuw huis met alle moderne voorzieningen te bouwen dan het ‘oude’ huis aan te passen aan de moderniteiten die men graag wilde. In het oude dorp hadden ze in die tijd geen riolering of elektriciteit.

Bestemming Birkat al Mawz

Birkat al Mawz was de plaats waar wij hebben overnacht bij een AirBnB host. Deze Fransman met zijn Omani vriendin heeft ons meegenomen op een wandeling langs de Falaj al Khatmeen. Een watersysteem dat richting de dadelplantages gaat.

Ook Birkat al Mawz kent een oud dorp, welke wij erg interessant vonden daar nog steeds enkele mensen in het oude dorp wonen. Ook kun je vanuit het oude dorp omhoog lopen naar de wachttoren.

Birkat Al Mawz is een goede uitvalsbasis voor het bezoeken van Jebel Akhdar, één van de meest bekende toeristische attracties in Oman. Toen we hoorden dat op dat moment (mei) de rozen in bloei stonden, hadden we wel een beetje spijt van het feit dat we geen 4×4 hadden gehuurd. In het dorp zelf kun je een chauffeur met 4×4 inhuren, maar dat vonden wij ietwat te duur. Een bezoek aan dit gebergte doen we dan een andere keer.

Dagtrip naar Nizwa en omgeving

Vanuit Birkat al Mawz, waar we verbleven, hebben we Nizwa bezocht. Nizwa is een mooi dorp met een gerenoveerde souk en fort. Het dorp staat ook bekend om het vele ambachtswerk dat hier nog gemaakt wordt, zoals potten, zilver en lederwerk.

De meeste toeristen komen op vrijdag naar Nizwa, wanneer de geitenmarkt wordt gehouden. Verder merk je dat in het dorpscentrum vrijwel alles gericht is op het bedienen van (buitenlandse) bezoekers.

We hebben in Nizwa het meest genoten van het fort en haar prachtige exposities over het leven in Oman. Ze geven een goede uitleg over indigo en de geschiedenis van het Arabisch schiereiland in relatie tot de wereldgeschiedenis.

In het fort maakten we kennis met een lerares en haar schoolklas. We zijn met zijn allen op de foto gegaan.

Na ons bezoek aan het fort, hebben we een rondwandeling langs de oude stadsmuur gemaakt. We zijn vooral langs de buitenkant van de stadsmuur gaan wandelen. Hierdoor loop je om het oude dorp heen en zie je tegelijkertijd het nieuwe dorp. We vonden het een mooie wandeling, vooral ook omdat je vele kleine dadelplantages ziet.

Er is ook een begraafplaats, maar die hebben we niet gevonden. Later in een ander dorp zijn we nog wel op een oude begraafplaats geweest en het is erg indrukwekkend om al die verdwaalde stenen op een veld te zien liggen.

Badderen in Falaj Daris

Falaj Daris ligt net buiten Nizwa en is een aangelegd irrigatiekanaal zoals er velen zijn in Oman. Deze falaj staat op de Unesco lijst, evenals die in Birkat al Mawz. We zijn vooral naar deze falaj gegaan, omdat het zo breed zou zijn dat je erin kon zwemmen.

Toen we bij het betreffende park aankwamen, bleek de falaj slechts een meter breed te zijn. Het had wel een plek waar je gemakkelijk de falaj in kon gaan en daar heb ik mijn voeten heerlijk laten verzorgen door de visjes die aan mijn huid gingen knabbelen.

Eenmaal in de falaj zelf, beseften we hoe hard het water erdoorheen snelde. Het was best pittig om tegen de stroom in te zwemen of te wandelen. Al met al een leuke ervaring, en heerlijk als afkoeling.

Badderen in Falaj Daris

Wandelen vlakbij Misfat al Abryeen

We zijn daarna doorgereden naar Al Hamra, alwaar we onze auto richting Misfat al Abryeen hebben gestuurd. Dit plaatsje ligt op een heuvel. De weg naar boven maakt scherpe bochten en leverde mooie vergezichten op over de omgeving. Eenmaal aangekomen in het kleine dorp, moet je de auto parkeren. Daar tref je ook een bord met verschillende wandelmogelijkheden door het dorp.

Wij hebben het W9-pad gekozen, dat via het dorp naar een pad langs de bergen leidt. Het is een pad van 9km richting Wadi Bani Awf. De vergezichten tijdens de wandeling waren indrukwekkend en dit dorpje is voor ons één van de highlights van onze reis geweest.

Het feit dat we er in de namiddag waren, betekende dat we konden lopen in de schaduw en het zonlicht prachtig over het landschap streek.

We wilden ook nog de Al Hoota Cave bezoeken, maar die was ten tijde van ons bezoek gesloten. Mocht je erheen willen, vraag dan goed na bij de lokale bevolking of de grot open is voor publiek.

Van Birkat al Mawz naar overnachting in de woestijn

Vanuit Birkat al Mawz zijn we richting Al Qabil gereden voor ons verblijf in de woestijn. Onderweg hebben we weer verschillende plaatsen en bezienswaardigheden bezocht.

Tussenstop #1 Bijenkorfgraven in Zukait

We begonnen met een bezoek aan de bijenkorfgraven net buiten Izki, in Zukait. Deze graven van ongeveer 3000 jaar voor Christus worden toegeschreven aan een gemeenschap genaamd: Umm An Narcivilisatie.

In de omgeving van Ibri zijn de officiële Unesco-locaties, maar in Zukait is een kleine maar zeer bijzondere plek waar je deze graven ook kunt bezoeken. Nadat we snelweg 15 zijn overgestoken richting het oosten, neem je de eerste afslag rechts. Je denkt fout te gaan, maar als je goed kijkt,  aan de rechterkant, zie je de eerste graven bovenop de bergtoppen. Met die in je vizier ga je een nieuw dorp in en kom je vanzelf uit bij een parkeerplaats en een verlaten kiosk. We hebben op deze heuvel zeker een half uur tot een uur rondgelopen. Niet alleen de graven, maar vooral ook de vergezichten over de omgeving is erg mooi.

Tussenstop #2 Ibra

Vanuit Zukait zijn we via wat kleinere wegen naar Ibra gereden. Het rijden in dit meer verlaten gebied met continue bergen op de achtergrond was een magnifieke ervaring.

In Ibra hebben we de woensdagochtend markt bezocht, waar een gedeelte bestemd is voor vrouwen. In principe mogen alleen vrouwelijke verkopers daar hun spullen verkopen, maar we hebben ook mannen gezien.

Hier kun je nog traditionele borduurwerken vinden, die de vrouwen op hun mouwen of broeken naaien. Een levendige markt met bijzondere koopwaar. Het was een plezier om hier rond te lopen.

In de souk zelf zijn verschillende kledingmakers, slagers en andere winkeliers gevestigd. Ook is er achter de souk een veemarkt. Daar hebben we onze eerste dromedaris gezien.

Vlakbij de markt is een bar-restaurant waar je uitstekend kunt eten!

Oman
Tapijten op de markt van Ibra

Tussenstop #3 Al Mjunisifeh en Al Kanatar

Na een heerlijke lunch in Ibra, zijn we doorgereden naar de nabijgelegen dorpen Al Mjunisifeh en Al Kanatar. Dit zijn oude ommuurde dorpen, die grotendeels verlaten zijn. Je ziet echter nog wel de grandeur van vroeger.

Elke keer verbaas ik mij ook weer over het contrast tussen de droge omgeving van het dorp en het groen van de tuinen en plantages die worden voorzien van water uit een irrigatiesysteem.

Terwijl we in het dorp liepen, bezocht de minister van Toerisme een gerenoveerde traditionele woning. Nadat de minister was vertrokken (en ja, we zijn met hem op de foto geweest en hij heeft gewoon mijn hand geschud), mochten wij de gerenoveerde woning bekijken. De eigenaren willen de woning verhuren voor etentjes en bijzondere gelegenheden. In deze woning zagen we ook voor het eerst traditionele graveringen in de muren en nissen.

De gastheren nodigden ons uit om met hen mee te eten, wat we natuurlijk graag deden. We hebben gezellig met elkaar gesproken.

Tussenstop #4 Mudayrib

Na dit bijzondere bezoek, zijn we doorgereden naar Mudayrib, een dorp dat is omringd door zeker 6 wachttorens. Als je op de heuvel in het oude dorp staat, kun je ze alle zes zien. Verder zijn de huizen hier als kleine forten gebouwd.

Na ons bezoek aan dit dorp, moesten wij ons haasten om op tijd bij de ontmoetingsplaats te zijn voor onze overnachting in de woestijn.

Overnachting in woestijn met Nomadic desert Camp

Nomadic Desert Camp biedt overnachtingen aan in traditionele huisjes (en tenten), welke zonder airco en elektriciteit zijn. We hebben bewust gekozen voor een klein lokaal bedrijf dat wordt gerund door een bedoeïenenfamilie.

De meeste woestijnkampen in Oman zijn, op zijn minst gedeeltelijk, voorzien van airco’s en elektriciteit. We konden ons niets ergers voorstellen dan slapen in de woestijn met het geluid van een airco op de achtergrond.

Wij maakten onze rondreis begin mei. Dan worden er overdag al temperaturen van 42 graden bereikt. Dat betekent ook dat er dan minder toeristen zijn. Hierdoor verbleven we slechts met 10 mensen die nacht in de woestijn. In de wintermaanden slapen op dezelfde locatie meer dan 60 mensen.

We laten onze auto op de ontmoetingsplaats achter en rijden met een chauffeur naar het kamp. Natuurlijk moet hij zijn rijvaardigheden laten zien door een aantal keren vanaf hoge zandduinen naar beneden te glijden.

Oman Wahiba sands woestijn
Groene woestijn onderweg naar ons kamp in de woestijn

Slapen onder de sterrenhemel

Nadat de spullen zijn afgedropt vertrekken we met zijn allen de woestijn in voor een mooie zonsondergang. Bij terugkomst hebben we heerlijk gegeten en bij het open vuur naar de sterrenhemel zitten staren. Omdat het behoorlijk warm was in de hut, besloten M. en ik om in de open lucht te slapen. Een prachtige ervaring.

De gastvrijheid en vriendelijkheid van onze gastheren was superfijn, en het diner en ontbijt bevatte gerechten vanuit de traditionele bedoeïenen cultuur.

’s Ochtends vroeg verbaasden we ons over de vele dierensporen in het zand. Zo zagen we in de vroege ochtend krekels, kevers en salamanders voor onze voeten wegschieten. De woestijn is dus absoluut niet verlaten.

Ook de  vele ‘groene’ elementen in de woestijn verrasten ons. Onze gids vertelde dat het vorig jaar geregend had en dat het daardoor zo groen is.

Tijdens onze reis door Oman las ik het boek Arabian Sands van Wilfred Thesiger. Daarin vertelt hij dat zaden jaren kunnen slapen tot die ene regenbui. Daarna ontkiemen ze razendsnel en leveren het groen voor dieren en mensen. Kamelen leven immers niet van zand.

Bij ons verblijf was ook een kamelenrit van 20 minuten inbegrepen. Enigszins bang voor een zeer toeristische activiteit, bleek dit toch mee te vallen. Eigenlijk was het heel rustgevend, zo achter elkaar deinend door de woestijn te rijden.

Vanuit de woestijn naar Sur

Eenmaal teruggebracht naar onze auto, reizen we verder richting Sur en natuurlijk maken we onderweg nog een aantal tussenstops.

Tussenstop #1 Wadi Bani Khalid

Deze wadi is niet ver van Al Wasil en een goede tussenstop richting Sur. Als je de afslag richting Mizayra hebt genomen, is het nog wel een aardig eindje rijden door bergachtig gebied. Gelukkig is de omgeving zo mooi, dat de autorit geen straf is.

Natuurlijk hebben we wel lekker gezwommen in het water. De eerste zwemplekken die we tegenkwamen bevatten algen, daar mocht niet gezwommen worden. Gelukkig kun je doorlopen naar andere poelen, waarin je prima kunt zwemmen en badderen. Er waren zelfs life guards! Houd wel rekening met het feit dat de meeste Omani’s gekleed het water ingaan. Een man met een lange zwembroek en t-shirt is prima, een vrouw met een lange mouwen t-shirt en broek is ook prima.

We hebben ook verschillende toeristen gezien, die in badpak of met ontbloot bovenlijf het water ingingen. Er wordt niets gezegd, maar we vonden dat toch niet geheel gepast.

Vanaf de Wadi kun je nog verder klimmen naar de Muqal Cave. Alleen hebben wij die niet gevonden. We moeten op de één of andere manier de ingang daarvan gemist hebben.

Na ons bezoek aan de Wadi zijn we in één keer doorgereden naar Sur. Onderweg naar Sur reden we door verschillende soorten woestijn. Als ik één ding heb geleerd van mijn verblijf in Oman, dan is het wel dat geen enkel woestijn hetzelfde is.

Op dit deel van de reis zagen we ook regelmatig een dromedaris langs de weg wandelen.

Verblijf in Sur

Sur is een uitstekende tussenstop voor één nacht. Hier kun je het gewone dagelijks leven goed observeren.

Highlight #1 Strand en Ayjah

Aangekomen in Sur zijn we eerst naar ons verblijf aan de waterkant gegaan. We hadden via booking.com onze accommodatie geboekt, welke goed geprijsd was (42 euro voor een nacht).

Na wat gerust te hebben in onze hotelkamer, wandelden we via de boulevard richting Ayjah. In de namiddag wordt het strand intensief gebruikt voor sportdoeleinden. We zagen meer dan 10 teams met elkaar voetballen.

Aan het einde van het strand, net voor de brug naar Ayjah, is een goed Indiaas restaurant met terras. Van daaruit hadden we een mooi uitzicht op het uitverlichte Ayjah.

Oman Sur dhow
De dhow scheepswerf in Sur

Highlight #2 Vismarkt in Sur

De volgende ochtend zijn we eerst langs de dhow-werkplaatsen gereden en daarna naar de vismarkt gegaan. Een Omani deelde daar trots zijn kennis met ons van Nederlandse voetballers.

De vismarkt is een aanrader om te bezoeken (vooral ’s ochtends vroeg). We hebben gigantische tonijnen en zwaardvissen gezien. Verder hebben we goed kunnen observeren hoe in alle rust de vis wordt bekeken, er een keuze wordt gemaakt en er onderhandeld wordt over de prijs.

Na de vismarkt hebben we in de souk onze lunch gekocht.

Sur is weer een heel andere stad dan Muscat en Nizwa. De dhow’s geven een oud gevoel, terwijl de stad vrij modern oogt.

Terug naar de luchthaven

Onze overnachting in Sur was de laatste van onze 7 daagse rondreis door Oman met een huurauto. Na ons bezoek aan de markt reden we terug naar het noorden, richting Muscat. We maakten nog één tussenstop.

Whadi Shab

We wilden nog één keer in een wadi zwemmen, dus hebben we een stop gemaakt bij Wadi Shab. Onderweg hebben we geprobeerd om langs de kust te rijden vanuit Sur, maar dat was niet mogelijk vanwege een nieuw gebouwde gascentrale. Er zijn wel verschillende plekken waar wegen vlak langs de kust gaan, onder andere vanaf Qalhat. We hebben dat uiteindelijk niet meer gedaan, daar we vanwege de hitte verlangden naar koud water.

Wadi Shab is veruit de meest populaire wadi, volgens ons, in Oman. Op een vrije dag staan de auto’s overal langs de weg. Tijdens ons bezoek werd de wadi vooral bezocht door twintigers en expats. Tussendoor kom je nog wat Omani’s tegen of Indiase gezinnen. We hebben er echter heerlijk gezwommen en gewandeld. De tocht begint met de oversteek van de rivier vanaf de parkeerplaats. Dit kan per boot worden gedaan of je kan al zwemmend/wandelend naar de overkant.

Vervolgens is het een ongeveer 20 minuten wandelen naar de eerste gelegenheid om te zwemmen. We hebben daar even lekker gezwommen en zijn toen verder gelopen naar de tweede stop. Ook dit was een wandeling van ongeveer 20 minuten.

Oman Wadi Shab
Drukte in Wadi Shab

Daar hebben we onze spullen in een rotsspleet gelegd en zijn daarna al wadend en zwemmend naar de bron van de wadi gegaan. Aan het einde is een grot, waar je naar binnen kan zwemmen en waar een waterval het water levert voor de wadi. In het weekend zijn veel jongeren daar aan het springen en klimmen.

Het was een mooie en levendige tussenstop richting de luchthaven. Let op: er zijn geen restaurantjes, dus neem eigen eten en drinken mee. Vlakbij Wadi Shab is ook Wadi Tiwi, die ook prima te bezoeken is met een gewone auto.

Vanuit de Whadi reden we door naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Nederland.

Reizen door Oman

Op onze terugreis concludeerden we dat 7 dagen té kort is voor een vakantie in Oman. Sindsdien staat dit land op onze lijst van plaatsen waar we nog graag een keer naartoe teruggaan. Als je interesse hebt om te gaan, dan heb ik nog een aantal blogs geschreven die je helpen bij het plannen en organiseren van een roadtrip door Oman.

1. Cor wolthuis

Hallo reiziger.
    Een korte vraag die woestijn safari waar heb je dat geregeld.
    En van uit welke plaats

En wat waren de kosten.

Zat daar ook lunch diner bij.

En hoe laat vertrek en wanneer ben je de volgende dag weer terug.

Graag reactie

Wij gaan over twee weken naar Oman doen bijna zelfde route.
    M.v.g.
    Cor/ingr

• Reactie door auteur

heleenwesterman

Hoi Cor, we zijn met nomadic desert camp gegaan. Inmiddels is onze reis alweer bijna 5 jaar geleden, maar we hadden hele goede ervaringen met hen en ze bestaan nog steeds :-). Je vindt alle info op hun website: https://www.nomadicdesertcamp.com/ Kies niet voor de tour, maar voor een verblijf in hun kamp. Op hun website staat dat je om 15.00 in Al Wasil moet zijn. Veel plezier! Mvg Heleen